Jacob Eiler Bang (1899-1965)
Jacob E. Bang blev ansat på Holmegaard i 1928, han
havde
allerede et par år været tilknyttet glasværket.
Han gik straks i gang med at designe nye glas, og på Foreningen for Kunsthaandværks udstilling i 1928 i Aarhus fik Holmegaard stor succes.
Det var Jacob E. Bang, der altså endnu var temmelig ukendt, der stod bag de udstillede glas.
Jacob E. Bang var en fremragende skribent, der skrev om andre designeres værker inden for ikke kun glas, men også inden for tekstil, arkitektur m. v.
I 1934 begyndte den svenske gravør Elving Runemalm på Holmegaard.
Han kom fra Orrefors Glasbruk i Sverige, og efter forlæg fra Jacob E. Bang graverede han glas i art deco-stil.
Ofte figurfremstillinger, men også sarte bladranker, stjerner eller abstrakte linjeføringer.
Holmegaard tog samtidig en ny niche op - det graverede kunstglas til særlige lejligheder eller med firmalogoer.
Jacob E. Bang prøvede gennem årene forskellige teknikker af i glasset, hvilket blandt andet kan ses i hans større vaser og krukker.
I 1930'erne griber Jacob E. Bang f. eks. tilbage til en gammel tradition hos flaskemagere med at sætte segl på glassene,
men hos ham brugt som et dekorativt motiv.
Jacob E. Bang forlod Holmegaard i 1942.
Efter en pause fra glasdesignet blev Jacob E. Bang kunstnerisk leder på Kastrup Glasværk fra 1954.